Profil kariérového poradce

Každá škola podle zákona poskytuje svým žákům kariérové poradenství. Některé školy mají v učitelském sboru přímo pozici kariérového poradce, většinou jej ale poskytuje poradce výchovný. Výchovnému poradenství na základní či střední škole se zpravidla věnuje jeden z učitelů, případně také ředitel či školní psycholog. Čím se tedy ve škole výchovný poradce vlastně zabývá?

Výchovný poradce jako multifunkční pracovník

Výchovný poradce na škole má poněkud “schizofrenní” pozici. Věnuje se jak podpoře mladých lidí při volbě jejich budoucího profesního směřování, taktéž kázeňských tématům a současně žákům se specifickými vzdělávacími potřebami. Co vše je v náplni jeho práce a jakým tématům se tedy věnuje?


A. Kariérové poradenství

Kariérové poradenství bývá pro většinu výchovných poradců hlavní oblastí činnosti. Některé školy mají dokonce více výchovných poradců, přičemž jeden z nich se věnuje právě této oblasti. Nejčastější činnosti kariérového poradce jsou:

  • zprostředkování kariérových informací (o vzdělání a světě práce) žákům a rodičům.
  • výchova k volbě povolání (často skrze předmět Volba povolání).
  • činnosti (administrativní a poradenské) spojené s podáváním přihlášek na navazující studium.
  • individuální konzultace s žáky (a jejich zákonnými zástupci) ohledně volby studia a budoucího povolání.
  • skupinové návštěvy žáků osmých nebo devátých tříd Informačního poradenského střediska a veletrhů středních škol.

B. Výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Výchovný poradce se ve škole věnuje také skupině žáků, kteří mají speciální vzdělávací potřeby (nejč. žáci sociálně či zdravotně znevýhodnění). Obvykle má na starosti především administrativní a metodickou část této oblasti. Mezi jeho činnosti patří především:
  • zajišťování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáků.
  • evidence zpráv z vyšetření žáků ve školských poradenských zařízeních.
  • zabezpečení vzniku a plnění individuálních vzdělávacích plánů pro integrované žáky (měl by vzniknout jako dohoda mezi třemi strany: školou, rodinou a žákem samotným).

C. Péče o žáky s neprospěchem a nadané žáky

Další oblastí práce poradce je vyhledávání žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost - nejč. se objevuje téma jejich neprospěchu či výjimečného nadání. V této oblasti výchovný poradce:

  • úzce spolupracuje s třídními učiteli zmíněných žáků (a metodicky je podporuje).
  • připravuje návrhy na péči o tyto žáky (vyšetření, nastavení individuálního vzdělávacího plánu apod.) apod.

D. Řešení problémových situací ve škole

Výchovný poradce může mít ve škole důležitou roli také při řešení přestupků proti školnímu řádu. Do jeho agendy patří i prevence a postih záškoláctví a rizikového chování žáků. Poradce:

  • eviduje neomluvenou absenci žáků a garantuje jednotný postup při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování.
  • projednává přestupky s žákem a jeho zástupcem.
  • poskytuje konzultace ohledně nekázně žáků (s žáky, zákonnými zástupci i kolegy).

Podrobněji viz 2005/72 Sb. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, či článek na metodickém portálu RVP o Školním poradenství.

S jakými tématy se výchovní poradci nejčastěji setkávají?

Zdroj: Analýza práce a potřeb poradců v oblasti KP


Pokud se učitel (či např. školní psycholog nebo ředitel školy) stane současně výchovným poradcem, musí počítat s tím, že mezi jednoznačně nejčastější téma (dle analýzy NÚV), se kterým se při výkonu své profese na ZŠ setká, bývá volba povolání a s ním úzce související volba dalšího studia, a včetně řešení prospěchu žáků. Na SŠ je téma prospěchu dokonce úplně prioritním. Dále se poradci často věnují přípravě studentů na vstup na trh práce (např. příprava na pracovní pohovor, psaní životopisu a motivačního dopisu atp.) a taktéž volbě navazujícího studia (možnost změny oboru vzdělání v rámci školy či případný přestup na jinou instituci).


Realita práce výchovného poradce

Jak je vidět, výchovní poradci se věnují opravdu mnoha tématům, a to současně s výkonem své běžné pracovní agendy (pedagoga, příp. třídního učitele, ředitele školy, školního psychologa). Pracovníkovi se sice snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti kvůli kapacitě věnovat se tématům výchovného poradenství, nicméně při takovémto kvantu témat, je otázkou, jaká je realita.

Z výše zmíněné analýzy i článku na metodickém portále vyplývá, že se výchovní poradci ve své praxi nejčastěji věnují právě tématům kariérového poradenství. Je dobré si ale všímat, jak se priorita jednotlivých oblastí činností poradců proměňuje v aktuální době, např. vzhledem k rostoucí důležitosti inkluze (a tedy rostoucí agendě témat souvisejích s výchovou a vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami). Nezapomeňme také na téma neprospěchu žáků, které v analýze vyšlo jako jedno z úplně nejčastěji zmiňovaných (ani jeden respondent ze ZŠ v analýze neuvedl, že by toto téma nikdy neřešil). 

Kolik času tedy poradcům při tom vše na kariérové poradenství opravdu zbývá?

Podle průzkumu organizace Než zazvoní je to 2,6 hodiny přímé péče ročně, vč. administrativy a dalších povinností. Z toho lze usuzovat, že výchovný poradce pro žáka za těchto podmínek nemůže být dostatečnou podporou. Těžkou pozici poradců vnímáme i na základě toho, že jako jedna osoba s žákem na jedné straně řeší výchovné a kázeňské problémy a na druhé má být bezpečnou oporou v citlivém tématu hledání cesty vlastní budoucnosti. Tato mnohoznačná role tak může být citelnou překážkou v navazování důvěry mezi žákem a pedagogem a stěžovat tak či dokonce znemožňovat poradenský proces.


Jak zefektivnit kariérové poradenství a zjednodušit práci výchovným poradcům
?

Zmíněné úvahy stojí za vznikem aplikace Salmondo, jejíž cílem je podpořit školy v poskytování kvalitního kariérového poradenství všem studentům, kteří to potřebují. Salmondo obsahuje psychologické testy a další metody, které žákům pomohou zjistit více o sobě a o tom, jaké profese a školy by pro ně mohly být vhodné. Aplikace tak poradcům může nabídnou dobrou oporu při jejich snaze co nejlépe žáky podpořit v tom omezeném čase, který mají k dispozici. Pracují s ní hlavně žáci, a to ať přímo ze školy v rámci některého z předmětů za podpory pedagoga, tak se k ní mohou přihlásit i z domova a pracovat samostatně. Naší ambicí je zkvalitnit kariérové poradenství na školách skrze strukturovanou nabídku sebepoznání žáků, informačních zdrojů a plánování konkrétních kroků.

Pro výchovné a kariérové poradce, kteří se chtějí o problematice kariérového poradenství v kontextu dnešní doby, jsme navíc vytvořili bezplatný online kurz
Salmondo akademie, kde představujeme osvědčené metody a postupy, jak ke kariérovému poradenství přistupovat, včetně praktických tipů, příkladů a pracovních listů. Využít mohou také Kurz DVPP: Využití testů v kariérovém poradenství.