Jak najít svůj potenciál: Ikigai a Ježčí model

Přidal: Eliška Kučerová, 11. 3. 2025

Každý z nás má svůj jedinečný profesní příběh. Věříme, že kariérové poradenství může pomoci mladým lidem tento příběh odhalit. Pojďme se společně podívat, jak můžeme propojit dva fascinující koncepty: Hedgehog Concept a Ikigai tak, aby byly užitečným nástrojem kariérového poradce.

Ježčí model (Hedgehog Concept): klíč k excelenci

Původně představený Jimem Collinsem v knize "Good to Great", tento koncept nabádá k nalezení průniku mezi tím:

  • v čem můžeme být opravdu výjimeční,
  • co nás opravdu baví,
  • kde můžeme vytvářet ekonomickou hodnotu.

Koncept je popsán na příběhu lišky a ježka, kteří oba k dosažení svých cílů volí různou taktiku. Představte si lišku, která se každý den snaží ulovit ježka pomocí různých lstí a triků. Zatímco liška neustále vymýšlí nové složité strategie, ježek spoléhá jen na jednu jednoduchou, ale dokonalou obranu - stočí se do klubíčka a jeho ostny ho spolehlivě ochrání. Přes veškerou svou mazanost a vynalézavost liška nikdy neuspěje, protože ježkova jednoduchá strategie je zkrátka neporazitelná.

Ježčí mode nás tak motivuje k tomu být také takový ježek a najít to, v čem jsme neporazitelní. 

Ikigai: cesta ke smysluplnosti

Tradiční japonský model Ikigai zase hledá harmonii mezi tím:

  • co milujeme,
  • v čem jsme dobří,
  • co svět potřebuje,
  • za co můžeme být zaplaceni.

Pokud na tyto otázky najdeme společnou odpověď, směřujeme ke spokojenému (nejen pracovnímu) životu. O ikigai v vzdělávacím prostředí píše třeba portál veskole.cz nebo Epale.ec

Výhody a využití jednotlivých modelů

Oba modely mají v kariérovém poradenství své místo, přičemž každý může vyhovovat jinému typu žáků nebo jiné věkové skupině. Ve skutečnosti jsou oba modely velmi podobné – sdílejí důraz na propojení našich schopností, vášní a ekonomického potenciálu. Ikigai navíc přidává společenský rozměr v podobě zamyšlení, "co svět potřebuje".

A. Ježčí model: ideální pro žáky základních škol

Vizuální a příběhová přitažlivost: Příběh o ježkovi a lišce je pro mladší žáky snadno uchopitelný a zapamatovatelný.
Jednoduchost: Pracuje se třemi základními oblastmi, což je pro mladší žáky přehlednější.
Důraz na výjimečnost: Pomáhá mladým lidem zamyslet se nad svými silnými stránkami v době, kdy teprve objevují své talenty.

B. Ikigai: vhodný pro studenty středních škol

Komplexnější pohled: Čtyřdimenzionální model je vhodnější pro starší studenty, kteří jsou schopni abstraktnějšího myšlení.
Společenský rozměr: Zohledňuje to, "co svět potřebuje", což odpovídá potřebě dospívajících vidět smysl v tom, co dělají.
Filosofický přesah: Koncept životní spokojenosti a naplnění rezonuje s existenciálními otázkami, které si studenti středních škol začínají klást.

Klíčové dimenze obou modelů

Když se na oba nástroje podíváme blíže, zjistíme, že pracují se čtyřmi klíčovými dimenzemi rozvoje člověka:
1. Přirozené nadání
Co žák umí přirozeně, kde má vrozené dispozice? Ne každý talent se měří známkami nebo školními testy.
2. Vnitřní motivace
Co ho opravdu baví? Kde nachází radost a flow? K čemu nepotřebuje vnější motivaci? Co ho baví tak moc, že by to dělal i zadarmo?
3. Ekonomická realizovatelnost
Jak propojit nadšení s reálnými možnostmi trhu práce?
4. Společenský přesah (zdůrazněný v Ikigai)
Jak může svůj talent v dnešním světě využít? Kde vidí smysl své budoucí práce? Co je prospěšné světu?

Tyto dimenze poskytují ucelený pohled na osobní rozvoj žáků, který propojuje identifikaci vrozených talentů, pojmenování osobních zájmů, objevení smysluplného uplatnění a realistické profesní směřování.

Praktický postup pro kariérové poradce

Žák musí nejprve objevit svoje zájmy, silné stránky, motivace apod. K tomu mu pomohou sebereflektivní dotazníky (které jsou součástí aplikace Salmondo jak pro ZŠ tak pro SŠ), individuální rozhovor s poradcem, analýzy zájmů, zájmové a osobností testy atd. Dále je třeba jeho potenciál zanalyzovat vzhledem k reálné nabídce, kterou mu svět nabízí. Poté si vytvoří plán, jak chtěných cílů dosáhnout a následně tyto své cíle průběžně sledovat, aktualizovat a vyhodnocovat tak, aby věděl, kterým směrem kráčí.

Návrh metodického plánu pro pedagoga by tak mohl vypadat například takto:


Tipy pro práci se studenty

8. a 9. třída ZŠ

  • zaměření na sebepoznání a základní profesní orientaci,
  • důraz na praktické vyzkoušení různých činností,
  • seznámení s různými typy středních škol a požadavky pro přijetí,
  • plánování budoucnosti,
  • doporučený koncept: Ježčí model pro svou názornost a přístupnost.

Střední škola

  • hlubší analýza osobnostně-zájmového profilu,
  • propojování s reálným pracovním trhem (stáže, praxe),
  • příprava na další studium nebo vstup na trh práce,
  • rozvoj podnikavosti a samostatnosti,
  • doporučený koncept: Ikigai pro svou komplexnost a zahrnutí společenského přínosu.

Tipy pro práci s modely

  • Vizualizace: U modelů je velmi užitečné pracovat s vizuálním znázorněním – nakreslit si diagramy, pracovat s barvami. Při kreslení a vizualizaci se aktivují jiné části mozku než při pouhém slovním popisu.
  • Postupný proces: Oba modely lze používat jako rámec pro dlouhodobější sebepoznávací proces, ne jako jednorázový nástroj.
  • Flexibilita: Žádný model není univerzální – nebojte se je upravit podle potřeb konkrétních žáků.
  • Kombinování: U některých studentů může být užitečné postupně přejít od Ježčího modelu k Ikigai, jak dozrávají v myšlení - tedy přidat do úvah nad budoucím zaměstnáním i myšlenku společenské poptávky a potřeby smysluplnosti.

Role kariérového poradce

Ať už zvolíte kterýkoli z popsaných modelů, vaším úkolem jako kariérových poradců není nalézt jedinou správnou odpověď, ale pomoci žákovi pochopit jeho vlastní cestu a najít pro sebe ten nejvhodnější postup. To znamená:

  • podpořit jeho vnitřní motivaci a sebedůvěru
  • rozvíjet klíčové kompetence potřebné pro zvolenou dráhu
  • připravit ho na flexibilní profesní dráhu v měnícím se světě práce
  • podněcovat systematické sebeobjevování a kontinuální sebereflexi

Znalost obou modelů vám poskytne užitečný rámec pro vaši práci s žáky různého věku. Nejde o to, který model je lepší, ale o to, který lépe poslouží konkrétnímu žákovi v jeho jedinečné životní cestě.