Je kariérové poradenství i pro odborné střední školy?
Přidal: Eliška Kučerová, 3. 12. 2024
Potřeba kariérového poradenství na středních školách je často spojována především s gymnázii, kde studenti většinou vážně uvažují o dalším studiu na vysoké nebo vyšší odborné škole. Proto je pro ně klíčové zaměřit se na hledání vhodného studijního a profesního směru. Mohlo by se zdát, že žáci odborných středních škol tuto podporu nepotřebují, protože už si na základní škole zvolili obor, který je přímo směřuje ke konkrétní profesi.
Realita je však mnohem složitější. Přínos kariérového poradenství dalece přesahuje pouhý výběr povolání a je pro studenty odborných škol stejně důležitý jako pro studenty gymnázií.
Proč je kariérové poradenství důležité i pro odborné školy?
Význam kariérového poradenství na odborných školách dokládají následující fakta:
1. Vysoká míra nespokojenosti studentů s výběrem školy
Některé výzkumy (výzkum spokojenosti středoškoláků) ukazují, že téměř polovina studentů učebních oborů by své rozhodnutí o volbě školy zpětně přehodnotila. U odborných středních škol je nespokojených studentů více než 40 %, což je alarmující.
2. Nesoulad mezi vystudovaným oborem a vykonávanou profesí
V České republice více než 50 % lidí pracuje mimo svůj vystudovaný obor (studie Skills Mismatches). To svědčí o tom, že výběr školy či oboru nemusí nutně znamenat konečné rozhodnutí o kariéře.
3. Prostor pro profilaci a rozvoj během studia
I když odborné školy nabízejí specifické vzdělání, uplatnění absolventů je často velmi různorodé. Studenti proto potřebují podporu, aby mohli zvolit směr, který odpovídá jejich silným stránkám, zájmům a dlouhodobým cílům.
1. Vysoká míra nespokojenosti studentů s výběrem školy
Některé výzkumy (výzkum spokojenosti středoškoláků) ukazují, že téměř polovina studentů učebních oborů by své rozhodnutí o volbě školy zpětně přehodnotila. U odborných středních škol je nespokojených studentů více než 40 %, což je alarmující.
2. Nesoulad mezi vystudovaným oborem a vykonávanou profesí
V České republice více než 50 % lidí pracuje mimo svůj vystudovaný obor (studie Skills Mismatches). To svědčí o tom, že výběr školy či oboru nemusí nutně znamenat konečné rozhodnutí o kariéře.
3. Prostor pro profilaci a rozvoj během studia
I když odborné školy nabízejí specifické vzdělání, uplatnění absolventů je často velmi různorodé. Studenti proto potřebují podporu, aby mohli zvolit směr, který odpovídá jejich silným stránkám, zájmům a dlouhodobým cílům.
Jak konkrétně pomáhá kariérové poradenství?
Žákům odborných škol nabízí kariérové poradenství podporu v oblastech, jako jsou:
- Upřesnění směru v rámci oboru (například výběr konkrétních pracovních pozic nebo specializací).
- Typ pracovního prostředí (např. venkovní/vnitřní, umělecké, korporátní).
- Preferovaná forma práce (samostatná vs. týmová, vedoucí vs. podřízené pozice).
- Možnosti podnikání nebo zaměstnání v zahraničí.
- Využití silných stránek a hodnot v kariéře.
- Orientace v dalším vzdělávání nebo specializaci.
- Podpora při případné změně školy.
Kariérovému poradenství studentů, středních škol se věnují:
- výchovní poradci přímo na školách
- specializované organizace (jako jsou Pedagogicko-psychologické poradny, regionální kariérová centra a poradenské neziskové organizace)
- digitální nástroje jako je například aplikace Salmondo.
Žák může využít jen některé nebo také všechny tyto způsoby podpory. Salmondo není konkurencí poradců, psychologů či koučů. Právě naopak – jejich práci synergicky doplňuje.
Velmi užitečným a praktickým nástrojem kariérového poradenství je také spolupráce škol a firem. Ta může zahrnovat například poskytování odborného výcviku, praxí a exkurzí, navrhování témat závěrečných prací ze strany podniků nebo stáže žáků u zaměstnavatelů nad rámec praktického vyučování. Dalším přínosem jsou různé vzdělávací a rozvojové projekty, které jsou obvykle realizovány pod gescí MŠMT.
Stejně jako u předchozích bodů lze výsledky z aplikace Salmondo velmi dobře využít při volbě konkrétních praxí nebo dalších vzdělávacích aktivit, aby co nejvíce odpovídaly preferencím studenta, jeho silným stránkám a osobnosti.
Je Salmondo užitečný nástroj pro středoškoláky?
Salmondo je odbornými školami velmi často využíváno pro výše zmíněné přínosy a možnost praktického propojení se studentskými portfolii.
Z případové studie, která vznikla na základě pilotního ověření v Jihomoravském kraji na 22 gymnáziích a 20 odborných školách, vyplývá, že polovina středoškoláků a dvě třetiny gymnazistů aplikaci využívala. Celkem 79 % studentů ji při rozhodování o svém dalším směřování vnímalo jako přínosnou. Tato data potvrzují její vysokou užitečnost nejen na všeobecně zaměřených školách, ale i na odborných středních školách.
Míra využití aplikace byla na odborných školách mírně nižší než na gymnáziích, což je pochopitelné, protože větší procento studentů odborných škol už má jasnou představu o své budoucnosti. Na druhou stranu zpětná vazba od studentů odborných škol byla velmi pozitivní. Často oceňovali, že se s nimi v této oblasti pracuje, a že mohli získat informace o svých silných stránkách a případných dalších studijních i kariérních možnostech.
Zejména užitečná je aplikace Salmondo pro studenty odborných škol v následujících oblastech:
Sebepoznání
Aplikace Salmondo pomáhá středoškolákům na úvod rozšířit povědomí o jejich osobních charakteristikách a přirozených tendencích chování a prožívání. K tomu slouží odborně připravené testy osobnosti a zájmové orientace. Tyto testy je vhodné vyplnit i v případě, že student se Salmondem již pracoval na základní škole. V takovém případě je zajímavé porovnat dosavadní výsledky a sledovat, jak se mění, nebo naopak, které oblasti zůstávají stálé (a mají tedy předpoklad větší neměnnosti v životě studenta).
Odpovědi se mohou v průběhu života měnit, stejně jako se mladý člověk vyvíjí během dospívání. Základní charakter osobnosti je spíše stálý, avšak některé charakteristiky se mění v závislosti na zrání, zkušenostech, změně zájmů (což je u dospívajících běžné) a na vyjasňování některých preferencí. Vlastní sebepoznání podporuje i část aplikace, ve které student reflektuje své úspěchy, aktivity, které ho baví, ujasňuje si hodnotovou orientaci, osobní vlastnosti (vnímané jako silné nebo slabé stránky) a reálné příležitosti.
Plánování
Salmondo žákům nabízí podporu při vytváření osobního plánu, který slouží jako pevný základ jejich budoucího směřování. Pomáhá zaměřit pozornost na všechny důležité aspekty, které je třeba při formulaci osobní vize zvážit (např. pracovní zkušenosti, představy o pracovním životě, finanční plánování či databázi škol). Aplikace zároveň poskytuje zdroje informací o další podpoře, kterou může student využít.
Rozvoj
K završení podpůrného programu osobního a profesního rozvoje aplikace Salmondo podněcuje aktivitu mladého člověka. Uskutečnění cílů vyžaduje značnou dávku vytrvalosti. K podpoře motivace a udržení energie nabízí Salmondo aktivity z oblasti psychohygieny a pozitivní psychologie, například sledování nálady (a hledání příčin), pravidelné reflexe, přehledy úspěchů a koučovací techniky.
Salmondo pro střední školy
Salmondo pro střední školy je komplexní webová aplikace zaměřená na podporu kariérového poradenství. Jejím cílem je pomoci studentům při výběru vhodného dalšího studia a kariéry a zároveň zkvalitnit a zefektivnit služby kariérového poradenství na středních školách, ať už se jedná o gymnázia, nebo odborné školy.
VÍCE O SALMONDU
VÍCE O SALMONDU