Jak zavádět kariérové poradenství do výuky na ZŠ: tipy a nástroje

Přidal: Eliška Kučerová, 20. 8. 2024

Důvod, proč se ve škole věnovat kariérovému poradenství je zřejmý. Chceme žákům vytvořit dobré podmínky pro to, aby se mohli dobře rozhodnout, jakou studijní a profesní cestou se po ukončení základní školy vydají. Možnosti, které mají dnešní mladí lidé jsou o hodně jiné, než jsme měli my, kdo jsme opouštěli povinnou školní docházku v minulém století. Trh práce se mění, objevují se nové obory a jiné mizí, najdeme různé formy flexibilního pracovního poměru a mnoho dalšího. 

Jak můžete vy, jako kariéroví poradci, svým žákům pomoci se v těchto vodách zorientovat a neutopit?

  1. Podpořte žáky v sebepoznání
  2. Zprostředkujte jim informace a kontakty
  3. Podporujte je v plánování a rozhodování
  4. Podněcujte je k sebeprezentaci

Co už se nejspíš děje

Není vždy nutné do výuky zavádět něco zcela nového. Zamyslete se nad tím, jaké prvky kariérového poradenství mohou být snadno začleněny do výuky jednotlivých předmětů. Nejspíš se některé již dějí nyní, například:
1. konstruktivní zpětná vazba (podpora sebepoznání) - žák hovoří o nějakém tématu (nebo prezentuje seminární práci či projekt), vyučující a spolužáci sdělují, co se mu dařilo, co je zaujalo, na čem by mu doporučili ještě zapracovat. (Více o tématu dávání a přijímání zpětné vazby najdete například v publikaci Slabikář neformálního vzdělávání.).
2. volba aktivit ve výuce, seminárních prací, referátů (podpora sebepoznání) - žáci mají možnost výběru a následně diskutují o tom, jak a podle čeho volili (sdílení obav, strategií na jejich překonání, téma stresu apod.).
3. příklady osobností a zástupce profesí (rozšiřování povědomí o světě práce) - při výuce se žáci setkávají s různými osobnostmi a profesemi, některé odborníky potkávají na besedy přímo ve škole nebo na exkurzích.
4. práce žáka v hodině (získávání zkušeností o svých pracovních preferencích a rolích) - žáci zažívají jak samostatnou práci, tak ve dvojicích, či skupině.

Aktivity kariérového poradenství

Aktivity, které považujeme přímo za nástroje kariérového poradenství můžeme vnímat například tyto:
Individuální konzultace s žáky
Mluvte s žáky o jejich zájmech, snech, kompetencích i nedostatcích. Nabízejte jim relevantní informace, digitální nástroje a veďte je k samostatné aktivitě.
Skupinové aktivity ve třídě
Uspořádejte například "Den kariéry", kde mohou žáci rotovat mezi různými stanovišti a učit se o různých profesích. Umožněte žákům vyzkoušet si různé role a rozhodovací procesy v bezpečném prostředí. Pro další nápady využijte metodiky ze závěru článku.
Besedy s odborníky z praxe
Pozvěte profesionály z různých oborů, aby prezentovali svou práci a povídali si s žáky (např. skrze denproskolu.cz).
Osobnostní testy
Pomozte žákům poznat své silné stránky, zájmy a osobnostní rysy a reflektuje společně výsledky dotazníků (k přečtení doporučujeme blog o testech, které se v kariérovém poradenství využívají). 
Tvorba žákovského portfolia
Povzbuzujte žáky k průběžnému zamyšlení se nad jejich kariérními cíli a zájmy skrze žákovské portfolio. O tom, jak tvořit žákovské portfolio, se dočtete více v podrobném článku na našem blogu).
Spolupráce s regionálními firmami a organizacemi
Vytvořte reálné propojení mezi školou a světem práce skrze exkurze do firem, stáže nebo projektové dny ve spolupráci s místními podniky. Obrátit se můžete na okresní pobočky hospodářských komor, které mívají katalog spolupracujících firem.
Zapojení rodičů
Rodiče do procesu kariérového rozhodování jejich dítěte můžete zapojit skrze rozhovor, společný projekt pro žáky a jejich rodiny, můžete pozvat rodiče do školy a nechat je mluvit o své profesi, domluvit se na exkurzi u nich na pracovišti, apod. Tipy pro rodiče jsme shrnuli v praktickém Průvodci.
 
Dobrou oporou vám může být praktický Harmonogram aktivit školních kariérových poradců a poradkyň, který si můžete vytisknout a inspirovat se jím.

Co vám spíš nepomůže

Jednorázové akce bez návaznosti
Akce, které nejsou součástí širšího kontextu nebo dlouhodobého plánu, často nemají trvalý dopad na žáky.
Přednášky bez interakce
Pasivní přijímání informací je méně efektivní než interaktivní metody. Zařaďte diskuse, skupinové reflexe, otázky a praktické úkoly do každé přednášce.
Nejasné a obecné informace
Žáci potřebují konkrétní a praktické informace, které mohou aplikovat. Vždy se snažte poskytovat příklady a konkrétní příběhy z praxe.

Odkazy na užitečné metodiky s praktickými aktivitami do výukových hodin:

 
Zařazení kariérového poradenství do výuky na ZŠ bezesporu vyžaduje kreativitu a angažovanost ze strany všech pedagogů, především pak poradců. Kariérové poradenství se dá realizovat napříč různými předměty, skrze důraz na osobnostní rozvoj a sebepoznání žáka; v rámci oblasti Člověk a svět práce; při třídnických hodinách; v rámci mezioborových projektů; při výjezdových akcích apod.

Neváhejte využít různých digitálních nástrojů, které vám mohou tvorbu a plánování, obsah i realizaci aktivit usnadnit. Obracejte se také na kolegy či regionální organizace - nejste v tom sami!