Koučink v kariérovém poradenství
Přidal: Tibor Kučera, 3. 3. 2023
Koučink v kariérovém poradenství
Rádi bychom vám představili jedno ze schémat, které vás provede koučovacím procesem - tzv. Pětiminutový koučink (The Five-Minute Coach). Můžete jej jako pedagogové využít:
- sami pro sebe (sebekoučink)
- provést jím své žáky
- naučit jej své žáky.
Důležité je zmínit několik pravidel, jak se schématem pracovat (další informace naleznete v článku zakladatelky schématu L. Cooper). V rámci celého procesu buďte otevření, nesugestivní, nehodnoťte odpovědi svých žáků a využívejte pokud možno přesná znění jejich slov, když popisují, co by chtěli (výsledek). V průběhu rozhovoru aktivně naslouchejte, podněcujte žáka a otázky, ze schématu vhodně konverzačně přizpůsobujte.
Cílem tohoto rozhovoru je:
- pomoci žákovi (v případě sebekoučinku pak sami sobě) pojmenovat výsledek, ke kterému směřuje,
- objevit konkrétní body, jak jej dosáhnout,
- získat motivaci k uskutečnění prvního kroku,
- a uvést tak své záměry do pohybu.
Postup pětiminutového koučovacího procesu
1. Identifikace žádoucího výsledku
První část modelu umožňuje získat a rozvinout požadovaný výsledek - tedy to, čeho chce žák docílit. V této fázi se ptáme na to:
- “Co bys chtěl/a (aby se stalo)?”
- či “Co bych si přál/a, (aby se stalo)?”
Pokud dotyčný na tuto otázku odpoví proudem problémů a dalších důvodů, které zabraňují jeho uskutečnění, otázku opakujeme až do té chvíle, až se přemýšlení žáka přesune od problému k zaměření na výsledek (řešení).
2. Objevení podrobností výsledku
Jakmile je výsledek vyjádřen, je prostor na to prohloubit jeho porozumění tím, že o něm zjistíme více informací. Jeho podrobnějšímu popisu pomáhají dvě jednoduché otázky:
- “Jaký/á/é |výsledek X| (je)?”
- “Je ještě něco (důležitého) ohledně |X| ?” nebo jen “Ještě něco?”
3. Vytvoření akčního plánu
Poslední část se zaměřuje na to, aby žák objevil a následné vyřešil co je třeba udělat a aktivně se do toho pustil. Tento proces podporuje přímá otázka:
- „Co se musí stát, aby |X| nastalo?“, která je doplněna slovy vyslovenými druhou osobou, popisující chtěný výsledek (tedy tím, co by si přál, aby se stalo). Vede k tomu, že žák začne aktivně rozhodovat o konkrétních požadovaných krocích.
- Akční plán má často více částí a proto se ptáme dále: „Je ještě něco, co se musí stát, aby |X|?“ dokud žák neodpoví „Ne“.
- Kouč poté požádá o zopakování kroku otázkou: „Co se musí stát jako první?“.
- A pak ověří, že tento první krok ta druhá osoba skutečně dokáže udělat. Zeptá se: "Může se to (takto) stát?" nebo "Můžeš (udělat tento první krok)?".
Na závěr nastávají dvě varianty, co se může stát:
- Poradce s žákem objeví, že existují nějaké skryté překážky, které brání tomu, aby se věci daly do pohybu. Žák na poslední otázku napříkald odpoví: “Ne, protože nevím co přesně zadat do vyhledávače”. V tuto chvíli může být proces zopakován. Dostáváme se tedy do bodu, kdy máme problém a hledáme výsledek - chceme zaměřit pozornost na řešení.
- Žák odpoví na poslední otázku kladně a neobjevuje se žádný problém. Rozhovor tak může být ukončen, či pokračovat mimo schéma.
Salmondo jako koučovací nástroj
Jak začít?
Pokud si chcete koučovací metody v Salmondu prohlédnout, není nic jednoduššího než vyzkoušet ukázkový demo účet naší aplikace. Pokud vás zajímá více informací o poskytování podpory vašim žákům v oblasti kariérového poradenství, připravili jsme pro vás bezplatný online kurz pro kariérové poradce na ZŠ Salmondo akademie, do kterého se můžete registrovat zde.